header background

آیا بستنی برای گلودرد مفید است؟

آیا بستنی برای گلودرد مفید است؟

 بستنی برای گلودرد

اگر گلودرد دارید یا سرماخورده هستید، ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که بستنی برای گلودرد خوب است و درد را تسکین می‌دهد یا نه؟  آیا می‌تواند وضعیت شما را بهتر کند؟ و یا خوردن بستنی می‌تواند به رفع گلودرد شما کمک کند؟

عده‌ای از پزشکان بر این باورند که بستنی برای سرماخوردگی نه تنها مفید است، بلکه باعث می‌شود دوران سرماخوردگی شما کوتاه‌تر شود و دوران نقاهت کوتاه‌تری را تجربه کنید. در مقابل آن، گروه دیگری از محققین نظر بر این دارند که مصرف بستنی در دوران سرماخوردگی، بیماری را تشدید می‌کند. در ادامه این مقاله، به بررسی جنبه‌های مختلف مصرف بستنی در دوران سرماخوردگی و فواید آن برای گلودرد پرداخته شده است.

دلایل مفید بودن بستنی برای گلودرد

بستنی یخی درجه تب را پایین میاورد، به آب بدن اضافه می‌کند و انرژی بدن را تامین می‌کند. بستنی ممکن است به دلیل احساس سردی و آرامش بخشی که دارد باعث تسکین موقت گلودرد شما شود. این تسکین برای گلودرد اغلب کوتاه مدت است و امکان بازگشت درد وجود دارد.

1. کالری موجود در بستنی:

پروتئین و ویتامین دو ماده مغذی لازم برای بدن انسان هستند. اگر حضور گوشت و موادغذایی دارای ویتامین در رژیم غذایی‌تان پر‌رنگ نیست، بستنی مانند تمام محصولات لبنی دیگر سرشار از پروتئین لازمه بدن شما است. در حقیقت وجود ویتامین A، B2 و B12 در بستنی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و جلوی ضعف بینایی را هنگام سرماخوردگی می‌گیرند. این ویتامین‌ها به تعادل متابولیسم بدن کمک می‌کنند. پس می‌تواند مناسب باشد!

2. تسکین موقت دردگلو:

بستنی برای گلودرد از جهت تسکین درد می‌تواند مفید باشد. ولی این درمان موقتی است و ممکن است درد دوباره برگردد. به عبارتی دیگر می‌توانید از بستنی به‌عنوان یک مسکن موقت برای درد گلوی خود استفاده کنید.

اگر تصمیم به خوردن بستنی برای گلودرد دارید، انتخاب نوع خاصی از بستنی ممکن است انتخاب بهتری باشد. در اینجا برخی از ملاحظات وجود دارد:

2.1 انواع بستنی با قند کم: محتوای قند بالا به طور کلی در هر خوراکی می‌تواند التهاب را بدتر کرده و گلودرد را تحریک کند. انتخاب بستنی با محتوای قند کمتر یا حتی جایگزین های بدون قند می تواند برای گلوی شما ملایم‌تر باشد.

2.2 گزینه‌های غیر لبنی: افرادی که نسبت به لبنیات آلرژی دارند، ممکن است استرس بیشتری با مصرف بستنی داشته باشند که این مورد سیستم ایمنی افراد را کاهش می‌دهد. در چنین مواردی، جایگزین‌های غیر لبنی مانند بستنی های تهیه شده با شیر نارگیل یا شیر بادام می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. این جایگزین‌ها یک تسکین دهنده را بدون پتانسیل مشکلات مربوط به لبنیات ارائه می‌دهند.

2.3 سوربت‌های میوه‌ای (همان بستنی یخی‌های معروف): بستنی یخی‌های میوه‌ای به طور کلی چربی کمتری دارند و لبنیات ندارند، بنابراین گزینه‌ای سبک‌تر برای گلودرد هستند. آنها اغلب با میوه واقعی ساخته می‌شوند، که می‌تواند برخی از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان های ضروری بدن را فراهم کند و به تسکین گلو کمک کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که سوربت‌های میوه‌ای ممکن است همچنان دارای قند بالایی باشند، بنابراین انتخاب برندی که شامل شکر کمتری باشد یا انواع خانگی‌های آنان، بهترین گزینه است.

بیشتر بدانید: طرز تهیه بستنی یخی در منزل

2.4 بستنی‌های ساده: بستنی با بافت صاف و ترجیحا خامه‌ای را انتخاب کنید. از بستنی‌هایی با مخلوط‌های خرد شده یا سفت خودداری کنید، زیرا ممکن است نواحی دردناک گلو را تحریک کنند.

اما اگر شما فردی باشید که تجربه عمل لوزه داشته‌اید، بستنی می‌تواند انتخاب مناسبی برای تسکین درد باشد.

دلایل مضر بودن بستنی برای گلودرد

1. قند بالا در بستنی‌ها:

محتوای قند بالا که در اکثر بستنی‌ها وجود دارد، ممکن است التهاب را افزایش داده و ایمنی شما را هنگام سرماخوردگی کاهش دهد. این موضوع به طور قابل توجهی وضعیت شما را بدتر می‌کند؛ پس انتخاب بستنی در این دوران بسیار موثر است. (می‌توانید بعد از خوردن بستنی، مقداری آب ولرم بنوشید تا از شیرینی باقی‌مانده در گلویتان اذیت نشود.)

2. ایجاد لرز در بدن شما:

مهم‌ترین کاری که باید هنگام بیماری انجام دهید این است که گرم بمانید. خود را با پتوهای گرم بپوشانید، غذای گرم بخورید و از هر خوراکی سرد، بهتر است اجتناب کنید. بستنی و همچنین سایر غذاهای سرد باعث کاهش دمای بدن شما می‌شوند. هنگامی که دمای بدن شما کاهش می‌یابد، به جای استفاده از انرژی مورد نیاز برای بهبود، باید انرژی بیشتری برای گرم کردن خود صرف کند. در نتیجه سرماخوردگی شما زمان بیشتری طول می‌کشد.

3. افزایش ترشح بزاق:

از آن جایی که بستنی جزو محصولات لبنی است، مشاهدات پژوهشگران نشان می‌دهند که معمولاً پس از مصرف محصولات لبنی مانند شیر و بستنی، میزان ترشح بزاق افزایش پیدا می‌کند.

از طرفی، افزایش ترشحات غدد بزاقی، خلط را ایجاد می‌کند که به دلیل التهاب در گلو، برای فرد مبتلا به سرماخوردگی، دردناک خواهد بود و تنفس را دچار مشکل می‌کند. به همین دلیل، اگر التهاب شدیدی در گلو دارید، بهتر است خوردن بستنی را موقتا فراموش کنید.

4. عدم آگاهی:

سرماخوردگی ناشی از ویروس هاست نه خوردن خوراکی‌های سرد. اگر ویروس‌ها از قبل وارد بدن شما شده باشند و در حال رشد و تکثیر باشند، بستنی می‌تواند وضعیت را بدتر کند. نه به دلیل سرما، بلکه به دلیل قند زیاد. میکروب‌ها از این قند تغذیه می‌کنند و فعال‌تر می‌شوند.

این موضوع می‌تواند منجر به گرفتگی بینی نیز شود. بستنی مستقل هرگز نمی‌تواند باعث سرماخوردگی یا سرفه در کودکان یا حتی در افراد مسن شود، مگر اینکه مقدار کافی از آن خورده شود. اگر قبلاً آلوده شده‌اید، ممکن است رشد مخاطی را تشدید کند. بارها و بارها توسط بسیاری از پزشکان در سراسر جهان گفته شده است که دلیلی برای اجتناب از بستنی در فصل سرما و زمستان وجود ندارد.

بستنی برای گلودرد بهتر است یا سوپ گرم؟

انتخاب برخی افراد غذاهایی با دمای سرد است، مانند بستنی. زیرا دمای سرد می‌تواند به طور موقت درد را بی‌حس کرده و باعث آرامش شود. برخی دیگر غذاها و نوشیدنی های گرم مانند سوپ یا چای گرم با عسل را ترجیح می دهند که می تواند به کاهش ناراحتی گلو نیز کمک کند.

اگر گلودرد دارید و انتخاب شما مصرف بستنی نیست، می‌توانید عسل را به چای یا یک لیوان آب ولرم به همراه آبلیمو طبیعی اضافه کنید. مطالعات نشان می‌دهد که عسل می‌تواند به مبارزه با بیماری‌ها کمک کند.

CDC استفاده از عسل را برای تسکین گلودرد و سرفه توصیه می‌کنند. عسل در کودکان زیر یک سال می‌تواند باعث بوتولیسم شود، بنابراین از دادن آن به کودکان زیر این سن خودداری کنید.
در نهایت به این بستگی دارد که کدام انتخاب برای شما آرامش بخش است.

خواص بستنی

بستنی یکی از دسرهای معروف جهان است که از کودکان گرفته تا بزرگسالان علاقه‌مند به مصرف آن هستند. از آن‌جایی که ماده اصلی تشکیل دهنده آن شیر است پس منبع کاملی از کلسیم محسوب می‌شود. از خواص مهم آن می‌توانیم به جلوگیری از پوکی استخوان اشاره کرد.

کلام آخر

همان‌طور که مشاهده فرمودید دلایل و شواهد مختلفی برای انتخاب مصرف بستنی برای گلودرد یا پرهیز از خوردن آن وجود دارد. با توجه به آنچه در بالاتر گفته شد، این که شما ترجیح می‌دهید از کدام نظریه پیروی کنید، کاملاً یک تصمیم شخصی است و به بیوریتم شما بستگی دارد. اما فراموش نکنید که قبل از هرگونه اقدام درمانی خانگی، حتماً با پزشک عمومی یا پزشک متخصص معالج مشورت کنید.


سوالات متداول

آیا بستنی برای ورم لوزه مفید است؟

بستنی به دلیل بافت سرد و خامه‌ای که دارد می‌تواند تسکین دهنده‌ای برای برخی از افراد که در ناحیه لوزه درد دارند، باشد. این سردی به طور موقت درد شما را بی‌حس می‌کند، در حالی که حالت خامه‌ای نیز یک منبع تغذیه راحت است.

چه غذاهایی می‌توانند باعث التهاب در گلو شوند؟

غذاهایی که اغلب با ایجاد التهاب در گلو مرتبط هستند عبارتند از غذاهای تند، زیرا گرمای ناشی از ادویه‌ها می‌تواند گلو را تحریک کند و منجر به التهاب و ناراحتی شود.
همچنین غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی مانند گوجه‌فرنگی و غذاهای حاوی اسید سیتریک بالا، به دلیل اسیدی بودن می‌توانند باعث تحریک گلو شوند.
نوشیدنی های داغ: نوشیدنی های بسیار گرم مانند چای یا قهوه جوشان و نوشیدنی‌های اسیدی همانند آب‌پرتقال و نوشابه‌های گازدار نیز برای گلو می‌توانند مضر باشند.

بستنی‌های یخی خونگی هم می‌توان جایگزین کرد؟

اگر به آن علاقه دارید بله! می‌توانید با درست بستنی یخی در خانه، از شکر اضافه و مواد مصنوعی جلوگیری کنید. توصیه می‌شود:« میوه‌های تازه را با هم مخلوط کنید و سپس منجمد کنید تا یک جایگزین خوشمزه و سالم داشته باشید. توت‌ها گزینه خوبی هستند زیرا قند کمی دارند، فیبر بالایی دارند و حاوی آنتی اکسیدان هستند که برای بدن بسیار لازم و ضروری‌اند.

بستنی یخی برای درمان گلودرد

 

 

8 پاسخ به “آیا بستنی برای گلودرد مفید است؟”

  1. گوهر گفت:

    چه عجیب

  2. هادی گفت:

    به نظر من خوردن بستنی موقع سرماخوردگی به بدن خودتون بستگی داره

    • کارشناس تولید محتوا گفت:

      بله دوست عزیز
      با توجه به آنچه در مقاله گفته شد، این که شما ترجیح می‌دین از کدام نظریه پیروی کنید، کاملاً یک تصمیم شخصی است و به بیوریتم شما بستگی دارد.

  3. محمد گفت:

    سلام و درود
    محتوا در رابطه با تهیه دسرهای مختلف با بستنی بزارید واقعا جذابن و دوست داشتنی
    موفق باشید

    • کارشناس تولید محتوا گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      بله حتما در این باره مقالات بیشتر خواهیم گذاشت
      مقاله ای قرار دارد در سایت در رابطه گفتید میتوانید مشاهده کنید (برای مشاهده کلیک کنید)

  4. محمد امین گفت:

    سلام و درود
    خیلی عجیبه واقعا
    من گلودرد بودم دوستام میگفتن بخور فک میکردم الکی میگن 😅😅
    جالب بود

    • کارشناس تولید محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر
      دیگه از این به بعد بستی رو بخوریم
      ولی خب دیگه هم بدی داره هم خوبی

  5. سارا گفت:

    واقعا من تاثیر بستنی خوردن رو در درمان گلودرد دیدم خیلی خوب بوده کیک نیست واگعیه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین

برای ارتباط آنلاین با ما کلیک کنید.

پشتیبان تلگرام

سات کاری از ساعت 8 الی 17

شماره تماس: 09156257425